Consument wil meer betrokken zijn bij het merk

07 oktober 2013

90% van de consumenten wil meer betrokken zijn bij het merk. Edelmans nieuwe consumentenonderzoek, brandshare, laat zien dat actieve en gerichte interactie met consumenten grote marketingkansen biedt voor merken. Het rapport stelt dat maar liefst 90 procent van de respondenten meer betrokken wil zijn bij merken; zij willen meedoen en -denken. Slechts 10 procent zegt dat dit momenteel al op een effectieve manier gebeurt. Uit het onderzoek blijkt dat hoe inhoudelijker en transparanter de interactie met een merk is, hoe meer consumenten dit belonen door de producten te kopen, te gebruiken en aan te bevelen. Brandshare identificeert zes belangrijke pijlers waar berijven rekening mee dienen te houden om hun merken samen met consumenten succesvol te kunnen bouwen: • We gaan de dialoog aan • We maken dingen samen mee • We streven dezelfde doelen na • We hebben dezelfde waarden • We ontwikkelen samen producten • We kennen dezelfde geschiedenis

‘Door sociale media zijn merken ineens veel menselijker en dichterbij gekomen, en dit heeft de verwachtingen van consumenten veranderd’, zegt Annemieke Kievit, General Manager van Edelman Nederland. ‘Consumenten willen inhoudelijke en persoonlijke betrokkenheid bij de producten die ze kopen. Brandshare laat inzien dat merken consumenten centraal moeten stellen in hun merkstrategieën. Hierbij gaat het niet alleen om marketingactiviteiten zoals co-creatie of online conversaties, maar ook om corporate communicatie zoals het verhaal achter je organisatie.’ Lees hier het hele artikel over het Edelman-onderzoek Brandshare


Diensten

E-mail marketing / Direct Mail / Huisstijl / Evenementen / Tekstschrijven / Brochures / Marketingplan / Aftersales Marketing / Advertenties / Interim Marketing / CRM Implementatie / Marktonderzoek / Business plan / Nieuwsbrieven / Projectorganisatie