Merktrouw Generatie Y; Lastiger maar ook loyaler

28 september 2013

De Generation Y is selectiever in wat ze verwachten van merken, maar als ze eenmaal kiezen voor een merk zijn ze wel loyaler dan andere doelgroepen. Dat blijkt uit een onderzoek naar de merktrouw van Gen Y'ers, uitgevoerd door Havas Media. Merktrouw Generation Y: lastiger maar ook loyaler Havas Media onderzocht de afgelopen maanden hoe Generation Y (circa 3 miljoen consumenten in Nederland in de leeftijd van 17 t/m 33 jaar) omgaat met merken, advertising en media. Haar koopkracht is sterk in  opkomst en ze beschikt over een sterk vermogen om andere generaties te beïnvloeden bij hun aankoopbeslissingen. Gen Y’ers zijn selectiever Gevormd door de technologische ontwikkelingen (en het internet bij uitstek), de groeiende welvaart en een andere vorm van opvoeding, zijn Gen Y’ers gewend aan het hebben van een enorme keuzevrijheid. Dit bevordert hen zeer kieskeurig te zijn. Merken die niet aan al hun voorwaarden voldoen, worden niet of veel minder in ogenschouw genomen. Zo bestaat Gen Y uit praktische consumenten die gaan voor producten die het leven gemakkelijker maken waarbij een goede service een noodzakelijke voorwaarde is. Zo geeft 64% van de geïnterviewde Gen Y’ers aan dat producten vooral het leven gemakkelijker moeten maken terwijl dit percentage bij andere generaties op 40% ligt. Daarnaast kiezen ze vooral voor ‘entertainende’ merken en merken waarmee ze hun identiteit kunnen uitdrukken. Hierbij dienen het steeds meer maatschappelijk goede merken te zijn zodat men op een gemakkelijke manier ‘iets voor de wereld’ kan doen. Gen Y’ers zijn moeilijker te bereiken met reclame. Deze generatie is opgegroeid en getraind in het negeren van niet relevante content. Dat geldt offline maar ook online. Interessante content is het sleutelwoord om Gen Y te bereiken. Entertainment, waaronder humor en sensatie (dit laatste geldt vooral voor mannen) blijkt een sterke stimuli om interessant te worden gevonden. 

Lees hier het hele artikel over merktrouw van Generatie Y op Marketingtribune.nl. 


Diensten

E-mail marketing / Direct Mail / Huisstijl / Evenementen / Tekstschrijven / Brochures / Marketingplan / Aftersales Marketing / Advertenties / Interim Marketing / CRM Implementatie / Marktonderzoek / Business plan / Nieuwsbrieven / Projectorganisatie