6 gouden tips voor likeable en shareable content

13 oktober 2013

Hoe meer er gekletst wordt, hoe beter

Hoe zorg je ervoor dat mensen over je (blijven) praten en je verhaal delen met anderen? Lobke Heisen, creatief directeur bij Platformlid bureau Label, deelt zes gouden tips voor likeable en shareable content.

1 Vertel het in beeld YouTube is na Google een van de meest gebruikte ‘zoekmachines’. En video’s worden veel gedeeld. Plaats video-content online, bijvoorbeeld via een eigen YouTube-kanaal, Vimeo of short video als Vine (Twitter) en Instagram. Dat maakt je merk vindbaarder op internet en genereert traffic naar je corporate website of social media. Ook niet-bewegend beeld, zoals infographics, illustraties en foto’s leiden op social media sneller tot delen (retweet, repin, like) dan tekst alleen. Visueel communiceren dus. Niet voor niets zijn Flickr, Instagram en Pinterest zo snel groot geworden. En, om een cliché te gebruiken, een beeld zegt meer dan 1000 woorden.

2 Wees af en toe niet helemaal jezelf Doe een paar keer per jaar iets anders dan anders (en anderen uit je branche). Verras vriend en vijand met iets wat ze niet verwachten. Je hoeft niet direct mega out-of-the-box te gaan; dat vervreemd alleen maar. Geef je bijvoorbeeld een magazine uit, doorbreek je coverbeleid dan eens door met een bijzondere cover op de proppen te komen. Bijvoorbeeld ineens een man op de cover van een vrouwenglossy, zoals Michiel Huisman laatst op the black issue van Elle. Of twee. Zoenend (Linda). En wanneer je dat doet, zorg er dan voor dat je vooraf, tijdens en naderhand via social media lekker veel buzz genereert.

3 Betrek je publiek Betrek je publiek bij de content-productie en beloon ze zo nu en dan met extra’s. Laat op socia media fans stemmen over drie producten of je magazinecover of laat hen – in alle eerlijkheid! – ervaringen delen over van jouw diensten en producten. Of foto’s insturen van jouw merk in hun leven. Organiseer een event voor een select gedeelte van je publiek of je Facebook-fans; doe een grootse (ludieke) joint-promotion actie met een merk dat bij je past; toon een nieuw gebruik(smoment) van een bestaand product, et cetera.

4 Bouw spanning op Zet je een campagne, nieuwe dienst of product in de markt, geef dan niet direct het hele verhaal weg. Bouw spanning op in je pers- en publieksbenadering. In de reclamewereld wordt dit al veel gedaan, maar ook redactionele communicatie leent zich er goed voor. Bijvoorbeeld door het tonen van work in progress: mensen laten meekijken en denken (!) met onderdelen van de productie van je magazine, campagne, event, dienst of product. Daarmee bouw je vooraf al een band op met je publiek en je kunt er gif op innemen dat iedereen die eraan ‘geroken’ heeft je gratis publiciteit bezorgd bij de lancering. De Turkse schrijver Özcan Akyol bijvoorbeeld heeft zijn debuutroman Eus zo regelrecht het succes in getwitterd. Een andere vorm van spanning: communicatie met open eindjes. Laat voldoende aan de verbeelding over door niet het hele verhaal (in één keer) te vertellen. Of: veroorzaak opwinding met je content: ontzag, plezier, woede, angst. Iets wat emotie oproept, wordt sneller gedeeld.

5 Creëer identificatiemogelijkheden Een van de belangrijkste kenmerken van een relevant verhaal? Precies: herkenbaarheid. Wie zich herkent in een verhaal, herkent ook de emoties en geeft het verhaal een plek in zijn eigen belevingswereld. Het beklijft. Om die reden zijn bijvoorbeeld emotionele human interest-verhalen die raken aan wat jouw merk biedt, sterke content in je merkcommunicatie. Belangrijk is dat jouw content inspeelt op de (latente) behoeftes van je publiek. Ga uit van je kracht en je onderscheidend vermogen en vertaal dat naar relevantie voor je publiek. Kortom, denk vanuit de kant. En: wees eerlijk, transparant en authentiek.

6 Zorg voor regelmaat Uit het oog uit het hart. Het geldt voor persoonlijke relaties, maar ook voor relaties die mensen met merken opbouwen. Bij een vaste – en voldoende hoge – frequentie weten mensen wanneer ze weer van je horen. Als je relevante content biedt, zullen mensen ernaar uitkijken en er elke keer aandacht aan schenken in hun netwerk. Welke frequentie de juiste is, is onder meer afhankelijk van het medium. Voor een (digitaal) magazine is 4x per jaar het gewenste minimum, op een blog moet er wekelijks tot dagelijks nieuwe content geplaatst, een folder moet wekelijks tot tweewekelijks prikkelen en op social media verwachten mensen dagelijks tot maximaal eens per drie dagen van je te horen.’

Bron: Platform Content


Diensten

E-mail marketing / Direct Mail / Huisstijl / Evenementen / Tekstschrijven / Brochures / Marketingplan / Aftersales Marketing / Advertenties / Interim Marketing / CRM Implementatie / Marktonderzoek / Business plan / Nieuwsbrieven / Projectorganisatie