Anticyclische marketing (enkele mooie voorbeelden)

04 februari 2014

Een van onze klanten heeft per 1 februari een nieuw dealerschap overgenomen. In een tijd waarin veel bedrijven het zwaar hebben. Met veel plezier hebben wij (VDEB) hiervoor de introductie campagnes gemaakt: Brieven, e-mails, advertenties, een persbericht, flyers en een informatiebulletin. In tijden van crisis worden ook vaak nieuwe concepten geboren en zie je hoe bedrijven zich versterken en vernieuwen. In onderstaand het artikel Lang leve de crisis van MangementSite (uit 2013) enkele mooie voorbeelden hiervan (gearceerd). Blijf dus aan marketing doen en wees creatief!

Lang leve de Crisis! ‘A crisis is an opportunity riding the dangerous wind' - Chinees gezegde

Anticyclisch investeren Het woord ‘crisis’ is oorspronkelijk afkomstig uit de Griekse taal en betekent letterlijk een tweesprong in de weg. Eén afslag leidt naar een verbetering en de andere zorgt ervoor dat de omstandigheden slechter worden. In de geneeskunde is crisis een keerpunt, waarbij de patiënt achteruit gaat en uiteindelijk sterft, of beter wordt en in leven blijft. Dus iedere crisissituatie heeft altijd twee kanten.

Uit onderzoek komt naar voren dat tijdens een economische crisis bedrijven wereldwijd vaak geneigd zijn de verkeerde weg in te slaan. Zo investeert maar een kwart van de bedrijven meer in marketing tijdens een recessie. Bedrijven die tijdens de recessie van 1981-1982 hun marketinguitgaven op hetzelfde peil hielden of verhoogden, konden eind 1985 rekenen op een groei van de verkoop van maar liefst 275 procent. Organisaties die daarentegen hun investeringen verlaagden moesten genoegen nemen met een groei van slechts 19 procent, zo blijkt uit onderzoek.

En als u na deze resultaten nog niet overtuigd bent dat anticyclisch investeren loont, dan helpen een aantal andere voorbeelden misschien.

Innoveren

Belangrijke innovaties zien vaak het levenslicht in periodes van crisis, en daar zijn soms flinke investeringen mee gemoeid. Wie herinnert zich de lancering van de iPod niet, in denasleep van de dot.com crisis? Nauwelijks enkele weken na 9/11! En wat dacht u van succesvolle innovaties als Flickr en Facebook? Deze werden ontwikkeld toen de internetmarkt aan het begin van de 21e eeuw in een diep dal zat. Moeilijke momenten kunnen een vruchtbare bodem zijn voor nieuwe inspiratie. Dat vergt uiteraard veel moed, en het lef om nieuwe wegen in te slaan. Meestal spelen bedrijven in recessieperiodes op safe. Zij laten nieuwe ideeën achterwege en houden vast aan hun bestaande diensten en producten.

Maar ook in ons eigen land zijn er bedrijven die met een kansgerichte blik naar de toekomst kijken en tijdens de crisis nieuwe mogelijkheden zien.

Als het economisch tegenzit, duikt altijd weer het concept ‘creatieve destructie’ op. Sommige bedrijven houden krampachtig vast aan hun oude bedrijfsmodel, gaan minder investeren, en leggen uiteindelijk het loodje. Anderen vinden zich opnieuw uit en weten met een nieuw concept een gat in de markt aan te boren. Een goed voorbeeld is Wehkamp in Zwolle. Het voormalige postorderbedrijf heeft aan het begin van de crisis het roer flink omgegooid, en veel geld gestopt in een nieuw retail concept.

Mindset

De Amerikaanse consultant Jay Abraham merkte eens op dat de straten geplaveid liggen met goede ideeën. Alleen zien we de meeste hiervan niet. ‘Wie op een lineaire wijze plus 10% denkt in de wereld van de feiten, krijgt hoogstens plus 10%. Ik denk eerder aan 10 maal in de wereld van mogelijkheden. Het verschil tussen de top 1% en de rest is niet positief denken, maar wat ik ‘mindset’ noem: de manier waarop je standaard naar de dingen kijkt. En dat doet uiteraard een groot beroep op je creativiteit en het vermogen om te denken in kansen in plaats van in kosten’.

De meeste leidinggevenden associëren crisis met gevaar en zien veel beren op de weg. Nieuwe mogelijkheden zijn vaak uit het zicht verdwenen en de mindset wordt beheerst door bedrijfseconomische feiten en kortetermijndenken. De angst regeert en men houdt krampachtig vast aan het oude businessmodel. Gelukkig zijn er ook managers die een andere weg in slaan en openstaan voor de kansen die de recessie biedt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van krachtige creatieve technieken, die voor een belangrijke doorbraak kunnen zorgen.

   ‘What-if’-vragen kunnen belangrijke startpunten zijn. Ze dagen ons uit en helpen ons te ontsnappen aan de beperkingen die worden opgelegd door onze huidige denkbeelden. Door dergelijke vragen te stellen worden onze conventionele veronderstellingen ter discussie gesteld en krijgt onze fantasie een flinke oppepper. Dat is zeker nodig in deze tijd, waarbij ons denken te veel gericht is op de status quo, en we weinig oog hebben voor andere mogelijkheden.

Bronnen:

Abraham, Jay, Getting everything you can out of all you’ve got, St. Martins Press, N.Y.

McGraw-Hill Research, Laboratory of Advertising Performance Report 5262, N.Y.

McKinsey&Company, Learning to love recessions, N.Y.

Michalko, Michael, Thinkertoys, A handbook of business creativity, Berkele

  


Diensten

E-mail marketing / Direct Mail / Huisstijl / Evenementen / Tekstschrijven / Brochures / Marketingplan / Aftersales Marketing / Advertenties / Interim Marketing / CRM Implementatie / Marktonderzoek / Business plan / Nieuwsbrieven / Projectorganisatie