Wat zijn de grootste irritaties bij Direct Mail?

09 juli 2014

 

Top tien irritaties bij klanten:

Niks vervelender dan een verkeerd gespelde achternaam of een meneer-aanhef in plaats van de mevrouw-variant. Spelfouten in de adressering van direct mail kunnen je klanten kosten. Waar ergeren klanten zich het meest aan?

Het gemiddelde klantenbestand is voor 10 tot 15% vervuild. Bedenk eens hoe een groot deel van je mailing dus - waarschijnlijk - een fout bevat en daarmee: hoeveel klanten het je kan kosten. Lees en leer!

De top tien irritaties:

* dhr. in plaats van mevr. (of andersom);

* verkeerde bedrijfsnaam;

* fout in de bedrijfsnaam;

* verkeerde persoon voor de boodschap;

* fout in de achternaam;

* fout in de voornaam;

* verkeerde titel;

* geen dhr. of mevr.;

* naam niet vermeld;

* voorletters in de verkeerde volgorde.

De oorzaken

Maar hoe kunnen die fouten nu ontstaan? Je denkt toch dat je de gegevens van je klant steeds ordelijk noteert of dat je werknemers dat met beleid doen. Maar de invoer is niet het enige moment in het proces waar het mis kan gaan. Wat zijn de oorzaken? De feiten op een rij:

* Ruim 10% van alle Nederlandse huishoudens verhuist jaarlijks;

* circa 4% van de Nederlandse bedrijven verhuist jaarlijks;

* 25% van de zakelijke contactpersonen verandert jaarlijks van functie;

* 35% van de relatiegegevens bevat minstens één fout;

* 4 miljoen poststukken per jaar zijn geadresseerd aan overledenen;

* een bedrijf heeft gemiddeld 3-4% retouren per mailing;

* het aantal vervuilde gegevens in een gemiddelde database bedraagt drie keer het percentage van het aantal retouren.

De gevolgen  

Stel, jij hebt zo'n vervuild bestand waar we het over hebben, wat zijn dan de gevolgen? Je database...

* wekt irritatie op bij ontvangers van je mailings;

* doet afbreuk aan je imago;

* veroorzaakt e-mail-bounces en postretouren (en dat kost geld);

* zorgt voor inningsproblemen (facturen komen retour);

* leidt tot verkeerde bezorging van goederen;

* verhoogt de kans op onnodige telefoontjes/e-mails/brieven naar de klantenservice;

* vertroebelt de kennis over je doelgroepen.

De oplossingen

Je kunt het natuurlijk gelaten over je heen laten komen, maar je kunt ook echt iets doen. Zorg dat je je data opschoont (én schoonhoudt) en je klantenbestand bijhoudt.

Er is een aantal technische oplossingen (zoals het laten maken van een bestandsscan, of je gegevens door een 'adressenwasstraat' halen, die alle voorletters om kan zetten naar hoofdletters, spaties kan zetten tussen de cijfers en de letters van een postcode en andere van dat soort dingen). Behalve deze technische oplossingen, is het ook slim nieuwe klantgegevens op te vragen. Bel je klanten of stuur een mailing rond, met de vraag: Wat zijn je actuele gegevens? Bron: DMmediaplein en MKB Servicedesk


Diensten

E-mail marketing / Direct Mail / Huisstijl / Evenementen / Tekstschrijven / Brochures / Marketingplan / Aftersales Marketing / Advertenties / Interim Marketing / CRM Implementatie / Marktonderzoek / Business plan / Nieuwsbrieven / Projectorganisatie