Tips voor E-mailings

1. Hoe vaak stuur je een nieuwsbrief? 
Het belangrijkste criterium hierbij is dat de inhoud van de nieuwsbrief waardevol moet zijn voor de lezers. Wanneer dit het geval is, zal zelfs een dagelijkse nieuwsbrief niet als vervelend ervaren worden. 

Het is goed om nieuwsbrieven te versturen met een vaste regelmaat. Uw relaties weten dan wanneer zij een nieuwsbrief kunnen verwachten.  U kunt hiervoor een vaste dag per week of maand hanteren. Wanneer u 1x per maand een nieuwsbrief verzendt, wordt de regelmaat nog herkend. Bij een lagere frequentie vaak al niet meer. U kunt de nieuwsbrief ook afwisselen met speciale mails rondom de lancering van een nieuw product of actie. Als u een vaste frequentie hanteert, kunt u deze frequentie ook nog vermelden in de nieuwsbrief.

2. Wanneer kun je het best een nieuwsbrief verzenden?
Wij hebben hier uiteraard veel ervaring mee en willen onze bevindingen graag met u delen. De resultaten zijn mede afhankelijk van het soort  product en de doelgroep. Wij adviseren daarom altijd om te testen en te meten. U kunt een splittest uitvoeren, waarbij u uw nieuwsbrief naar een deel van de klanten verstuurt met een bepaalde combinatie van afzender en onderwerpregel en naar een ander deel van de klanten met een andere combinatie. U kunt de resultaten hiervan vergelijken. 

Daarnaast is het altijd nuttig om openingspercentages (open rates) en doorklikpercentages (click rates) van uw eigen nieuwsbrieven te analyseren.

3. Hoe richt je het afmeldproces in?
U bent verplicht in uw e-mail nieuwsbrieven een afmeldoptie aan te bieden. Zorg er voor dat afmelden makkelijk is voor de lezer. Wanneer hij de afmeldoptie niet ziet, zal hij de nieuwsbrief als spam aanmerken en als meer mensen uw mailings als spam aanmerken, kan het zijn dat deze ook minder aankomen bij andere lezers. Het voordeel van een automatische afmeldprocedure is dat lezers zich eenvoudig kunnen afmelden en de afmelding automatisch verwerkt wordt in de adreslijst, die weer gebruikt wordt voor de volgende mailing.

Klanten die zich willen afmelden, kunt u ook nog een keuze voorleggen, zoals bijvoorbeeld het aanbieden van verschillende nieuwsbrieffrequenties (1x per maand/ 1x per 2 maanden/ 1x per kwartaal) of de keuze voor een type nieuwsbrief (merk-/productnieuwsbrieven).

Bovenstaande 3 tips hebben betrekking op de verzending en afmeldprocedure van een nieuwsbrief. Wellicht heeft u ook vragen over de content van de nieuwsbrief: Welke vorm en stijl kan ik kiezen voor de nieuwsbrief? Wat zijn goede onderwerpen? Wat is het beste aantal nieuwsitems? Wat voor afbeeldingen zijn er nodig? Hoe wordt de nieuwsbrief het aantrekkelijkst voor de lezers?

Wij helpen u graag om de beste resultaten uit uw e-mail nieuwsbrieven te halen. Neem voor meer informatie contact met ons op. 

Abonneer u op onze nieuwsbrief of volg ons op Facebook of Twitter

Diensten

E-mail marketing / Direct Mail / Huisstijl / Evenementen / Tekstschrijven / Brochures / Marketingplan / Aftersales Marketing / Advertenties / Interim Marketing / CRM Implementatie / Marktonderzoek / Business plan / Nieuwsbrieven / Projectorganisatie