Datadriven marketing houdt in dat je klantdata verzamelt, analyseert en gebruikt en je marketingactiviteiten hierop afstemt.
Er zijn veel databronnen, zoals je eigen klantdata uit het CRM systeem, maar ook online statistieken (Google Analytics geeft statistieken van je website en er zijn ook statistieken van je social media kanalen). Deze data en statistieken kunnen gebruikt worden om met behulp van gerichte campagnes en informatie bezoekers naar het bedrijf te trekken.
Enkele voorbeelden van datadriven marketing:
Segmenteren
Segmenteren betekent opsplitsen. Je kunt je relaties opsplitsen in klanten en prospects en daarbinnen weer verder segmenteren in bepaalde groepen. Hierdoor kun je elke groep specifiek aanspreken met relevante content. De segmentatie moet je goed vastleggen in je database.
Customer Journey
Een customer journey laat het hele traject van eerste contact (de oriëntatie-fase) tot verkoop en herhaalaankopen zien. De analyse van de customer journey en de vertaling naar een klant contact strategie is een voorbeeld van datadriven marketing.
E-mail marketing
E-mail campagnes kun je eenvoudig afstemmen op de bij jou bekende data. Weet je de verjaardag van de klant, dan kun je op die dag een verjaardagsmail sturen. Afhankelijk van interesses, krijgt de klant in een nieuwsbrief andere informatie. Service reminders zijn in te stellen op basis van aankoopdata. Iemand die net een product bij jou heeft gekocht, stuur je geen informatie voor de aanschaf van dat product, maar informatie over de gebruiksvoordelen of aanvullende mogelijkheden.
Enquêtes en KTV-onderzoeken
Data en inzichten uit enquêtes en Klanten Tevredenheidsonderzoeken kunnen worden gebruikt bij productontwikkeling en marketing en zijn een voorbeeld van datadriven marketing.
A/B testen
Bij A/B testen maar je verschillende versies van je content (bijvoorbeeld van een e-mailcampagne) en je stuurt die verschillende versies naar een deel van de doelgroep. Je ziet dan wat het beste werkt voor de doelgroep. Afhankelijk van de resultaten (data-analyse) kies je de beste optie. Zo kun je bij e-mailcampagnes kijken welke onderwerpregel of welke header het beste scoort, maar ook welke verzendmoment.
Wil je een gratis A/B test laten uitvoeren door ons?