Small data biedt kansen voor retailers

Onze privacy wordt steeds belangrijk, zeker nu mensen overal en altijd met elkaar verbonden zijn. Marketing wordt steeds persoonlijker, maar het wordt wel steeds belangrijker dat er goed met de persoonsgegevens wordt omgegaan.

In de gedigitaliseerde wereld zijn veel bedrijven 24/7 met klanten bezig. Ze verzamelen en analyseren gegevens om de klant goed te servicen. Maar consumenten kunnen dan het gevoel krijgen de controle over hun eigen gegevens te verliezen.

Nieuwe regels voor verwerken persoonsgegevens

In 2016 zijn de nieuwe Europese regels voor het verwerken van persoonsgegevens door het Europees Parlement aangenomen. De oude Europese Privacyrichtlijn stamt uit 1995. Deze dekte niet de wijze waarop wij (online) met onze eigen gegevens en die van anderen omgaan. Elk land mocht gedeeltelijk zelf invullen hoe de privacy werd beschermd.

De nieuwe wetgeving zorgt ervoor dat de persoonsgegevens beter beschermd zullen worden. In 2018 moeten de nieuwe Europese regels door iedereen en met name bedrijven doorgevoerd zijn. Nieuwe aanbiedingen mogen straks alleen gestuurd worden naar relaties die dit expliciet hebben aangevinkt, aldus Edwin Vlems van Marketingfacts.

Veranderingen:

  • Small data wordt heel belangrijk voor retailers. Small data is data uit de eigen organisatie op een kleinere schaal. Data van individuele klanten zoals NAW gegevens, interesses, belangrijke dagen (zoals verjaardagen), relaties met andere personen.
  • Vanaf 2018 moeten er voor elk type content aparte ‘aanvinkvakjes’ staan;
  • Er moet rekening worden gehouden met eenmalige klanten of langdurige klanten (hier gelden andere regels voor bij het versturen van acties).
  • De verzender van e-mail berichten moet altijd kunnen aantonen dat de ontvanger voorafgaande toestemming aan hem/haar heeft gegeven. Hiervoor moet de verzender dus bewijs bewaren.
  • Omdat veel consumenten de controle over hun eigen gegevens niet willen verliezen, is het voor marketeers belangrijk open en duidelijk te zijn over welke gegevens worden verzameld en hoe gegevens worden gebruikt. Er is een Privacy Waarborg ontwikkeld, waarmee bedrijven kunnen laten zien dat zij zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens van klanten en prospects bij marketingacties.

Bekijk hier de antwoorden van Autoriteit Consument & Markt op veelgestelde vragen over het versturen van e-mail berichten.

Daarnaast zijn er nog veel meer veranderingen die naar aanleiding van de nieuwe wet zullen plaatsvinden en die terug te vinden zijn in de betreffende wet. Het is voor bedrijven dus belangrijk om te weten dat de privacywet met ingang van 2018 strenger wordt en dat er fixe boetes kunnen worden opgelegd! Wees dus goed voorbereid op de toekomst.

Door: Marissa Deuze